dimarts, 19 de novembre de 2019

Israel Ariño i Clara Gassull presenten Voyage en pays du Clermontois

Barcelona, 16 de novembre 2019 - Israel Ariño (Barcelona, 1974) és un fotògraf que prefereix trobar més que buscar, la deriva, la improvisació, el joc, l'atzar, són part del seu mètode. Un flâneur rural que descobreix, ens descobreix indrets de la França menys freqüentada. Allò aparentment banal ho transforma en interrogant, en enigma. Espais transitoris on el tempo és molt lent. 

Imatges subtils, oníriques que Clara Gassull Quer (Barcelona, 1994) li agrada acolorir, o descolorir, imatges detingudes en l'espai, en el temps ---no és això la fotografia?-- que ens plau mirar, somniar, imaginar, no-llocs que voldríem transitar, el prat, el bosc, tanques i cases solitàries, cruïlles, camins, carreteres, que no porten enlloc...i els arbres, sobretot els arbres.

La Clara i l'Israel aquest dissabte al la galeria El Observatorio de Barcelona presenten el treball. Expliquen, argumenten la gestació de Voyage en pays du Clermentois, un fotollibre exquisit que d'alguna manera és la continuació de La gravetat del lloc, l'anterior publicació d'Ariño, el format, el tema ho suggereixen. 

L'atzar, per sort, una vegada més va col·laborar. Enllestit el treball fotogràfic l'Israel dubtava, blanc i negre, color... No queda massa clar com, no cal, els va arribar a les mans An American Odyssey un bonic i voluminós llibre que recopila postals de principis de segle XX dels Estats Units. Postals que van ser acolorides a mà amb una paleta de colors restringida. 

Odyssey és la revelació, ni blanc ni negre, ni color, sinó tot el contrari. Els temps canvien, ara no cal fer-ho a mà, la Clara, experta en temes digitals s'hi posa, gaudeix, prova, compara, improvisa, fins obtenir el resultat intuït; un repertori d'imatges subtilment acolorides que evoquen antics gravats japonesos.

La Clara explica com durant el procés d'acoloriment va jugar amb les fotos, algunes les va ampliar ad infinitum, com David Hemmings a Blow-up. Els resultats sorprenen, nous enquadraments generen noves imatges, i nous significats, textures pictòriques a la manera dels impressionistes. 

Un fotollibre, un bon fotollibre és la suma de mans i ments. És evident que el treball del fotògraf és essencial, però també el dissenyador, l'impressor, l'editor, els col·laboradors/consultors de confiança, i en el cas que ens ocupa el de Clara Gassull en el tractament de les imatges.

Voyage en pays du Clermontois és el resultat d'una residència de creació a Diaphane, pôle photographique en Hauts-de-France. Va ser durant les estades entre el juny de 2017 i el desembre de 2018 quan Israel Ariño va recorrer càmera en mà Clermontois, una agrupació de municipis del nord de França.

El Observatorio és ple d'amics, coneguts, molts fotògrafs, i algun comprador habitual, seguim  amb interès la distesa xerrada de l'Israel i la Clara, tots som de confiança, gairebé tots ens coneixem.















Per saber-ne més:
Israel Ariño
Ediciones Anómalas
Clara Gassull


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada